Viral markedsføring i et B2B miljø

Kan en virksomhed have fordel af at benytte viral markedsføring, selvom den opererer på B2B markedet med store industrikunder som primær målgruppe?

Måske kender du allerede EepyBird’s video om Post-It® Super Sticky Notes expiriment:

Det er et eksempel på en video der ikke henvender sig til indkøbschefer i store koncerner. Indkøbscheferne har ikke behov for at bruge de gule sedler i den sammenhæng, og budskabet har heller ikke den store relevans for dem. Alligevel har videoen en effekt.

For det første bevirker videoen at folk begynder at diskutere. Vi vil i dagens samfund have et arbejde med et meningfuldt jobindhold. Vi vil have ansvar og det vi laver skal gerne resultere i noget. Hvis ikke, så risikerer firmaet, at tiden går med at lege med Post-Its, når chefen vender ryggen til. Men kan det nu også være rigtigt, at det er sådan det går til? Er det virkelig en reel trussel, eller er det bare skæg og ballade? Der er noget at diskutere over frokosten.

Så skal man benytte viral markedsføring i et B2B miljø, så handler det om at bruge sine produkter i en sammenhæng som optager og provokerer modtagerens opfattelse af hvad der er rigtigt.

Et godt eksempel på en sådan viral kampagen er Ole Nonbye A/S “NO til finanskrisen“, som har næsten 11.000 medlemmer på Facebook.

Pointen i enhver viral kampagne er den ikke nødvendigvis reklamerer for noget produkt eller firma. Men brugt på den rigtige måde, kan viral markedsføring komme ud til rigtigt mange mennesker.

Har du nogle gode bud på hvordan man kan bruge viral markedsføring i et B2B miljø? Eller er det noget pop der kun kan bruges til massemarkedsføring?