Social medie strategi

Hvorfor og hvordan bringer man sit brand til live? Det gør du ved at gøre dit brand synligt og aktivt på de sociale medier.

Derfor har jeg lavet et forslag til hvordan du kommer igang med en social medie strategi. Alt hvad du gør på de sociale medier skal lyde som dit brand.

Præsentationen er lavet efter jeg var på Social Media Week i København i marts 2012, hvor en række virksomheder åbnede op og præsenterede deres tilgang til sociale medier.
Blandt andet gør virksomheder som Mærsk, Carlsberg og Crowne Plaza og min egen erfaring har inspireret mig til dette indlæg.
I mange år har der været fokus på at tiltrække traffik til virksomhedens hjemmeside. Der er brugt oceaner af tid og penge på søgemaskineoptimering, bannerannoncering og søgemaskineannoncering.
Men langsomt er det gået op for de fleste virksomheder at der er en verden ud over Google, hvor folk faktisk bruger størstedelen af deres online tid – nemlig de sociale medier. Faktisk viser undersøgelser at vi bruger 4 gange så lang tid på Facebook i forhold til Google om dagen.
Derfor har de første spæde skridt på de sociale medier også blevet brugt til annoncering på eksempelvis Facebook. Det er spændende at kunne annoncere til en udvalgt målgruppe af kvinder, mellem 20-40 år, der bor i København og interesserer sig for tøj. Men udgangspunktet i denne form for annoncering er stadig virksomhedens hjemmeside.
Hvad de fleste glemmer er at 85% af os faktisk forventer at komme i dialog med brands. Og der er jo ikke meget dialog i et brand.
Derfor er det eneste fornuftige at lave en social medie strategi, og gøre sig klar over at vi forventer at få noget ud af følge dit brand. Ikke at se dagens tilbud, men fordi dit brand indeholder nogle værdier vi kan identificere os med. Derfor skal alt hvad du siger og gør på de sociale medier lyder som dit brand.

2 tanker om "Social medie strategi"

  1. Hej Claus
    Jeg synes du har meget ret at de sociale medier er et glimrende forum for at brande sin virksomhed. Der er dog rigtigt mange virksomheder som ikke har noget indhold eller noget på hjerte, der har en profil på de sociale medier. Det vigtigste ved at have en profil på de sociale medier er at der kommer noget interresant og gennemarbejdet med jævne mellemrum. Har man ikke ogfte noget spændende at fortælle skal man holde sig langt væk fra det og nøjes med sin hjemmeside.

    Hilsen Simonisen

    • Hej Simonisen,
      100% enig med dig i at alt for mange virksomheder ikke har noget på hjertet når det kommer til sociale medier. Et af problemerne er vel at det er svært at komme ud af broad cast tankegangen – dvs at virksomheden kommunikerer ud til omverden, og ikke er klar til dialog. jeg så f.eks. en Facebook-side hvor fans ikke kunne få lov til at kommentere eller dele indlæg. Hvilke værdi har siden så?

Der er lukket for kommentarer.