Hvorfor får din hjemmeside ikke al opmærksomheden?

TDC stoppede med at lave telefonbøger i 2005. De Gule Sider gik konkurs i 2011. Du kan stadig ringe til nummeroplysningen, men hvornår var det lige du gjorde det sidst?

I dag finder vi firmaer via Google. Din virksomheds hjemmeside og online tilstedeværelse er blevet den mest vigtige måde at gøre opmærksom på at du eksisterer.

Det hele startede for godt 15 år siden, hvor alle organisationer bare skulle være online. De fleste virksomheder startede med at lave, hvad jeg ville kalde et elektronisk visitkort. Lidt ligesom min lokale blikkenslager Wagner. Jeg tror stadig, han lever af mund til mund metoden. Men hvad nu hvis hans kundekreds blev spredt ud over hele Danmark? Eller hele Verden?

Nogle virksomheder har set lyset og gået videre med at investere i en webshop eller begyndt at eksperimentere med sociale medier. Hvad, der er interessant, er, at der er sket et kæmpe skift over meget kort tid.

I dag ved alle at du ikke kan overleve i forretningslivet, hvis du ikke har en hjemmeside. Men mange virksomheder har ikke ressourcerne eller viden til at skabe et profitable udbytte ud af at være online. Det er for kompliceret, for tidskrævende og for besværligt at håndtere.

Men det er ikke penge der mangler. Mange bliver ved med at investere i forældede markedsføringskanaler – aviser, tv, radio, skilte osv. Problemet er, at selvom man har investeret i en fancy hjemmeside, så er der mange, der glemmer at spørge sig selv, hvordan de kan øge udbyttet, få flere nye kunder og øge omsætningen.

Jeg læste et sted at 10% vil huske en annonce 3 dage efter de har set den i avisen. Men hvis du skaber synlighed online, så vil dine kunder finde og besøge dig hver eneste dag.