Brug dit website aktivt til e-mail markedsføring

Hvordan kommer du i gang med e-mail markedsføring?

Bruger du kun dit website til at “informere” dine besøgende om din virksomhed eller organisation? Eller kan dit website bruges til at skabe værdi i form af potentielle leads?

E-mail markedsføring strategi

Det skal ikke kun stå med små bogstaver i det ene hjørne, at du kan skrive dig op til et nyhedsbrev. Det skal være synligt på alle sider. Og lad være med bare at skrive “tilmeld dig vores nyhedsbrev her”, men tænk over noget som du seriøst vil kunne tilbyde læseren, så han eller hun føler de virkelig får noget igen ved at tilmelde sig.

Der skal være noget i bytte for at tilmelde sig. Det kan typisk være en lille forsmag på det du i forvejen har at tilbyde som virksomhed:

Det kan enten være i form af en vareprøve, eller det kan være nogle seriøst gennemarbejdede ekspertråd.

Ekspertråd kan distribueres som en ”e-Bog” hvor du deler ud af din viden om et bestemt emne – dvs du sender et link til en zmags brochure hvis folk giver dig din e-mail adresse. En sådan ”e-bog” kan være 5-7 gode råde om hvordan du gør når du skal…. – du behøver ikke skrive en hel bog for kort at beskrive dine gode råd.

Eller det kan være som en kort video på 5-7 minutter, hvor du deler ud af din viden eller demonstrerer et produkt.

Du kan også lokke med en særlig rabatkode på et bestemt produkt, hvis folk giver dig din e-mail adresse.

Eller du kan tilbyde et gratis seminar – hvor det egentlige formål er at skrive kunden op til dit e-mail nyhedsbrev.

Endelig kan du bruge den traditionelle konkurrence-metode. Men her skal du være opmærksom på at de færreste tilmelder sig med mindre det er noget ordenligt i præmier  og de gør det af de forkerte grunde – ikke fordi de er interesserede i at høre hvad du har at fortælle.

Det er det, der hedder en freebie. Ideen med freebies er at du giver en masse gratis ud, for at få nogle få til at betale for det eksklusive produkt eller service. Eksempelvis som man har set det hos Netflix. der tilbød en gratis prøvemåned, mod at de håber at flere vil skrive sig op til et abonnement efterfølgende.

Det vigtigste er selvfølgelig at fortælle kunden hvad de får ud af skrive sig op til nyhedsbrevet.

Når du laver teksten til linket, så skal linket fortælle hvad præcis det er du får hvis du udfylder formularen. Det er ikke en e-mail nyhedsbrev du laver – dvs et brev der fortæller om nyheder. Den eneste grund der er til at lave e-mail markedsføring er at øge salget. Dit website er ikke et visitkort –  det er en salgskanal.