Den autentiske virksomhed – boganmeldelse

boganmeldelse af den autentiske virksomhedSommerferien er blevet holdt med selskab af nogle gode bøger. En af de bedste fagbøger jeg læste var “Den Autentiske Virksomhed” af Nicolaj Stagis. Forfatterens pointe er at organisationer bliver nødt til at være autentiske hvis de skal overleve på markedet.

Øget globalisering og prisbevidsthed hos forbrugerne, gør at virksomheder ikke længere kan nøjes med at producere søm og skruer (me-too produkter), for det kan man lige så godt producere i Kina eller sælge online i Canada. Vi er jo lige glade hvor varerne kommer fra.

Som medarbejdere er vi også blevet mere forventningsfulde. Flere og flere ønsker et arbejde de kan se meningen med. En virksomhed hvis fornemste mål er at skabe profit til aktionærerne har ikke mange chancer for at tiltrække, fastholde og motivere de dygtigste medarbejdere.

Det der betyder noget – i følge forfatteren – er at virksomheden er unik, og fremstår som autentisk.

Det jeg finder super anvendeligt ved bogen er, at forfatteren opstiller tre dimensioner, som man kan arbejde med for at gøre sin egen organisation mere autentisk: Den historiske, den ekspressive og den refleksive autenticitet. Tre dimensioner jeg følgende vil beskrive kort:

Den historiske dimension

Virksomheden skal have en historisk autenticitet og fortælle hvilke kendetegn den blev skabt på – dens arv og oprindelighed. Hvad det er, der binder nutid og fortid sammen. Det kan være historien om personen der skabte virksomheden, fordi han gerne ville løse en personligt problem. Men det kan også være historien, der knytter virksomheden til et bestemt sted, eller til en oprindelig ide. Noget som f.eks. Noma spiller på når de forsøger at finde tilbage til rødderne af det nordiske køkken.

Den ekspressive dimension

Den ekspressive autenticitet udspringer af ønsket iscenesættelse og formidling. Det er den entreprenante organisation, der går i helt nye retninger mod gængse normer i markedet. Den udtrykfulde virksomhed bygger sin kommunikation på passion og følelser og viser fysisk og virtuelt nærvær. Et glimerende eksempel på en ekspressiv virksomhed er Facebook, som bygger på ideen om en helt ny måde at kommunikere på. Faren ved udelukkende at være ekspressiv er at det hurtigt kan komme til at virke kunstigt, fordi man forsøger at skabe en autenticitet.

Den refleksive dimension

At være refleksiv handler om at se på sig selv – se indad. Det er virksomheden, der søger en højere mening, som drives af et formål. Der er en høj grad af integritet, og virksomheden er dynamisk og forandrer sig radikalt. Men det er en meget indadskuende organisation, der bygger sine autenticitet på noget den tror på. Et godt eksempel på en refleksiv virksomhed er holder fast i nogle traditioner eller måde at gøre tingene på, fordi det er del af den virksomhedskultur som præger organisationen.

Hvis du vil gøre din virksomhed mere autentisk, så må du i følge Stagis bringe alle dimensionerne i spil samtidig. De enkelte dimensioner kan aldrig stå alene, hvis du vil skabe et stærkt brand med et image der virkelig brænder igennem. Find dine rødder, skab en mening med din virksomhed, og bind nogle stærke relationer med dine omgivelser.

I sidste ende handler autenticitet både om at skabe internt engagement og øge motivationen hos medarbejderne, men også hvordan man markedsfører sine produkter.

Bogen kan varmt anbefales. Og jeg tror at det ikke kun er folk der arbejder med kommunikation, men også startup-virksomheder der arbejder med at skabe en identitet, som kan have gavn af den.